Saturday, May 25, 2013

Silap menyelami minda muda



Assalamualaikum.

Klip video Bobo di SMK Subang Bestari adalah sesuatu yang sangat mengecewakan saya. Ia tidak mengandungi adegan lucah, namun ianya menunjukkan sikap guru yang gemar untuk berada dalam linkungan budaya hedonisme dan telah pun memasukkan perkara ini ke dalam kawasan sekolah.

Kita masih ingat bibit-bibit tazkirah yang selalu disebut tentang kata-kata Saidina Umar Al-Khattab yang menggesa agar anak-anak didik pada zaman mereka, bukan pada zaman ibu dan bapa mereka. Namun, bagaimana?

Perubahan zaman dalam era globalisasi ini telah menambahkan keperitan bagi ibu bapa dan guru-guru dalam mendidik anak-anak. Ianya adalah sesuatu yang mencabar. Apakan tidak, bukan sekadar masalah bising atau kenakalan biasa, saya percaya banyak kes-kes polis yang telah di'file'kan dalam buku-buku rekod pelajar di sekolah.

Lalu ramai yang bertanya, bagaimana ingin mendidik anak-anak ini? saya rasa persoalan ini adalah sesuatu yang sangat subjektif. Jawapannya bukan posting kali ini. Walaubagaimanapun, guru-guru ini atau dengan kata lain golongan tua tidak sepatutnya berkelakuan seperti anak muda demi untuk dilihat dekat dan bersama dengan idea dan pendapat mereka.

Kredibiliti dan kehormatan warga pendidik ini akan mulai hilang apabila mereka melakukan perkara-perkara yang pelik dan janggal bahkan seperti kata Siddiq Fadzil dalam Melayu dan Islam tentang menyantuni adab dan tatasusila melayu.

1 comment:

Dewi Aja said...

Hello Blogger!
Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)