Friday, October 8, 2010

Bangunlah pemuda!

Pemuda adalah generasi yang sangat memberi kesan kepada perubahan dan kemajuan dalam sesebuah negara. Pemuda dilihat sebagai modal yang sangat berguna jika dilaburkan pada perkara-perkara yang memberi manfaat ramai.

Sebut sahaja tokoh mana yang tidak menghargai pemuda sebagai zaman yang mampu melakukan sesuatu yang luar biasa. Kata-kata Bung Karno mungkin sangat memberi kesan pada kita, tetapi jangan kita lupa tentang sesuatu yang lebih berpijak dibumi yang nyata. Dalam al-quran, Allah subhanahu wataala menggambarkan Ibrahim sebagai pemuda yang gagah dan berani, berfikir diluar jangkaan dan mempunyai kekuatan (tenaga) untuk melakukan sesuatu. Inilah pemuda!

Zaman muda jugalah menjadi antara persoalan penting di akhirat kelak, iaitu bagaimana kita menghabiskan masa muda kita. Sejauh manakah sumbangan kita untuk Islam? Ingatlah tatkala Yusuf diuji pada zaman mudanya dengan kecantikan seorang wanita. Yusuf boleh sahaja memilih untuk terus berada bersama dengan wanita tersebut, akan tetapi pilihan yang dibuat oleh Yusuf membuatkannya menjadi seorang yang sangat mulia disisi Allah. Memilih untuk menjadi seorang yang mentaati Allah bukanlah suatu pilihan bagi Yusuf akan tetapi ianya merupakan suatu kehendak dan tujuannya yang tertinggi.

Tatkala kita melihat generasi muda zaman sekarang ketandusan (baca: gersang) nilai islam dan disemat dengan budaya-budaya sonsang barat, maka tampil pelbagai pihak menghulurkan solusi agar masalah golongan muda dapat diselesaikan dengan baik. Mereka yang mencari selain dari Islam sebagai jalan penyelesaian dan jalan hidup mereka, sebenarnya mereka akan kehilangan sumber fitrah yang menjadi asas penciptaan manusia itu sendiri; Islam.

“aku dididik oleh Tuhanku, maka ianya merupakan sebaik-baik didikan”.

Rasulullah dilahirkan dalam keadaan manusia berada dalam jahiliyyah. Gersangnya adab dan tatasusila manusiawi dalam diri masyrakat arab. Namun, bangunnya pemuda tersebut, berani dan gagah menegakkan kebenaran atas dasar ingin melihat manusia lain berada pada kebahagian yang kekal abadi di akhirat kelak. Pemuda ini menjadi contoh terbaik ikutan dan pedoman untuk menjadi solusi kepada masalah keruntuhan akhlak mahupun moral remaja zaman sekarang. Jika kita sudah ketandusan idola sebenar yang hidup dan menyubur di dalam darah-darah pemuda kita, maka hari ini bersama-sama dengan pemerkasaan tarbiyyah, mari kita lahirkan seramai mungkin pemuda sebagai idola kepada remaja zaman sekarang. Bangun, duduk, berdiri mahupun berbaring, semuanya dengan kitaran Islam.


Wallahu’alam

2 comments:

Hiromi Ichiban said...

"aku dah bangun la..."-gumam helmi sambil menarik kain selimut...

alfarabi said...

bagus la tu helmi! hehe