Sunday, October 5, 2008

fikir2kan..

Bismillah..alhamdulillah..

Semalam(29 ramadhan) dah buat iftar, dekat deejay… hm…walaupun dapat feedback kata ramai yang nak datang tapi mungkin atas alasan hujan sama so ramai yang tak dapat bersama.. tapi apa pun bersyukur pada ALLAH kerana dapat bersama sahabat2 lama semula dapat duduk makan semeja.. bergurau senda.. saling bertanya khabar..

Alhamdulillah yang hadir semalam adalah zaidan, syarafi, hadi, mad, syafiq, fitri, hazwan, najmi, amar n aku… walaupun pada mulanya ashraf adzmi, ahmadi, ku sya, hazim, aiman, n ada lagi la kata nak mai… tapi ALLAH mengizinkan yang 10 orang ni saja hadir… ada hikmah tu…

Malam yang aku agak tunggu2 jugak la.. mungkin ramadhan tahun depan dah tak dapat aku jumpa… bahkan syawal mungkin lagi tak dapat disambut bersama dengan sahabat2 seperti tahun lepas, ya la… semua pakat pi mesir… hm..mesir oh mesir… rindunya aku…
Selepas berbuka kami (except hadi dengan mad) solat jemaah di masjid zahir.. maka turn alhafiz la jadi imam..he… dan kami terus solat isyak sekali…

Sebenarnya aku tidak bercadang nak menulis apa pun untuk iftar ini dalam blog ini.. tapi, ada sesuatu yang menyentuh perasaan aku yang membuat aku ingin menulis sempena lebaran… semoga aku lebih bersyukur dengan apa yang ada (tapi macam tak nampak).
Kegembiraan, keriangan yang kita dapat hari ini mungkin disambut dan ditadah dengan rasa kesyukuran yang amat banyak.. tapi.. ingatkah kita kepada orang2 disekeliling kita… aku berasa sayu apabila switch kan tv dan melihat golongan2 anak yatim.. sedih..memang sedih…

Golongan yang kurang bernasib baik, selalu dihargai dalam bulan Ramadan ini.. tapi aku tertanya satu perkara.. orang lain mungkin boleh menghargai atau mungkin sedih dan sayu tengok dokumentari dalam tv tu.. tapi aku..! apa yang aku dah buat? Setakat sedih?? Alamak, setiap kali ada rencana tentang unfortunate je mesti ja kita sedih… ya, memang aku sedih.. tapi aku terfikir dua benda… satu aku terfikir tentang kenikmatan semalam yang aku dapat ketika bersama dengan sahabat2ku.. yang mungkin tak dapat dirasai oleh mereka2.. dan kenikmatan ibu bapa dan adik beradik yang aku ada…

Yang kedua, yang aku rasa amat penting adalah… kemana hala tuju anak2 yatim ini? Cerdik, bijak, pandai, tapi… kurang didikan agama.. ya memang betul orang yang ‘banyak’ didikan agama pun bukan semestinya baik lagi… tapi aku sedih… aku harap aku dapat buat sesuatu.. aku rasa ingin membela golongan ini.. tapi apa yang aku ada? Setakat nak tulis atau nak sembang siapa pun boleh.. tapi ini semua memerlukan langkah dari diri kita untuk melihat masa depan umat islam terbela….

‘seorang pengembala perlu mengembala kambingnya dengan baik, tapi kadang2 dia juga perlu mempertahankan kambingnya dari ancaman serigala’….. fikir2kan
Ya ALLAH bantulah aku untuk membantu agamamu… sesungguhnya diriku amat lemah tanpa bantuan dariMU…. Kesibukan memberi pengertian..

No comments: