Sunday, October 5, 2008

ziarah memberi pengalaman

Bismillah…alhamdulillah…

Secara ikhlasnya siapa yang tidak b#r#ng apabila terpaksa berada di meja makan selama hampir sejam.. bukan sebab apa.. mungkin kerana tekanan waktu, keadaan, malu, hormat dan tempat yang hendak dituju selepas itu… itulah dialog kecil yang hati lemah ini mampu katakan… tapi apa pun aku amat berterima kasih padaNYA kerana memilih aku…

Seribu satu mutiara
Dr bercakap panjang.. tentang pelbagai benda… bermula dengan apa pun aku tidak pasti.. tapi yang pasti hari ini aku menulis untuk mengingati semula seribu satu mutiara yang dr berikan..

Yang aku ingat dr ada bercakap tentang kemalangan jalan raya, kanser pancreas, penceramah yang kena serangan jantung, dr.jamnul yang masuk CCU, dan student yang buat HO tapi tertekan and tak nak sambung pelajaran.. sebagai konklusi kepada semua ini sebenarnya dr ingin katakan bahawa kita ini sebagai hamba ALLAH perlu menurut ALLAH, dan jangan kita anggap bahawa ada yang lain yang dapat menolong kita selain ALLAH, dan bahawa sesungguhnya hidup ini lebih indah jika semuanya kerana ALLAH..

Sebenarnya dr seorang yang amat berpegang kepada tasauf.. percakapan.. perbuatan.. maksudnya keseluruhan tingkahlakunya… tambahnya lagi kita ni kena selalu berdoa.. ya ALLAH jangan lah engkau lepaskan aku walau sesaat dengan kehendak aku.. betapa hidup kita ini perlu disandarkan kepada ALLAH..

Dr ada bercerita tentang seorang pesakit yang telah diambil x-ray pankreasnya tapi tidak Nampak pun kanser yang ada disitu.. betapa ALLAH berkuasa mengijab semua itu walaupun dikendalikan oleh seorang yang pakar… maka siapakah yang lebih pakar disini? Bila ALLAH tentukan seseorang itu mati kerana kanser pancreas maka buat pi la apa pun maka kematiannya tetap disitu.. pesakit itu kemudiannya pergi buat rawatan di island dan disana barulah dr mengesahkan bahawa ada barah pada pankreasnya, namun dr itu tidak dapat berbuat apa kerana barah itu dah kritikal… dr.rahman ada menambah lagi, bahawa setibanya pesakit itu ke kedah dia memberitahu dr di kmc bahawa sebenarnya ada barah disitu.. hm, dr berterima kasih kerana pesakit itu sanggup memberitah dan memaafkan dr yang tidak dapat diagnose penyakitnya itu… on the other hand, tambah dr ada jugak pesakit yang akan saman or marah2 dr sebab tak dapat diagnose penyakitnya tu.. dr.rahman tanya.. “sebenarnya yang sebenarnya tu dia marah pada siapa? Pada dr?? or…..” hm…. Itulah peribadi manusia….

Banyak lagi dr perkatakan dalam perbualan singkat yang disangkakan lama ini.. betapa ruginya aku… sebagai konklusi nya disini aku merasakan bahawa dr ingin katakan disini bahawa ALLAH lah yang menentukan segalanya dan kita mesti seniasa bersyukur atas segala nikmat dari ALLAH… nikmat itu ujian… dan kita mesti ada satu amalan istiqomah yang akan membuat kita terselamat dari bala’ ALLAH…

Astaqfirullah…

No comments: