Thursday, November 6, 2008

setengah hari di maahad yan (1)

alhamdulillah. dapat juga kembali menulis, entah kenapa betapa banyak tulisan yang telah ditulis sebelum ini tidak dapat disiarkan, mungkin aku merasakan terdapat banyak kekurangan.

maahad yan
.
maahad yan adalah nama yang tidak asing juga bagi diriku. ya lah, antara cawangan maahad yang hebat juga bukan sahaja dalam bidang akademik tetapi juga dalam pembentukan shaksiah pelajarnya. walaupun sudah lama mengenali dan melalui jalan di hadapan maahad yan, tetapi aku tidak pernah menjejakkan kaki disana sebelum ini, bersyukur kehadrat ALLAH kelmarin aku berkesempatan bermalam seketika disana. pada mulanya langsung tidakku tahu bahawa ziarah ku disana adalah untuk apa, cuma sekadar mengikut akh haq. katanya ada program sir azman.

kami bertolak agak lewat kesana, lebih kurang dalam pukul 6.45 petang. sebelum sampai kami sempat solat maghrib di masjid kampung sekitar. sampainya disana kami terus ke resort di kawasan titi hayun kerana ingin berjumpa terus dengan sir azman. waktu maghrib itu sir azman telah penuhkan dengan aktiviti bacaan yasin dan kuliah ringkas disamping sempat mengajar sebahagian daripada lirik burdah kepada peserta program. peserta program adalah terdiri daripada anak-anak darjah enam sekolah kebangsaan mergong.

kami hanya sempat berjumpa dengan sir setelah selesai solat isyak yang diimamkan oleh sir sendiri, dan kami diajak untuk makan bersama. tidak banyak yang diperbualkan. sir masih sibuk, tambahaan lagi kehadiran si comel amir yang turut ingin bermalam dengan sir dan tidak mahu pergi kesekolah atas alasan "esok amir nak pergi mandi".. setelah itu kami pulang untuk menjengah adik2 di maahad yan. keadaan menjadi lebih happening kerana ust.ali(abg ali) turut ada. pelbagai benda yang disembangkan. kata ust.ali, dimaahad yan ada 'fatwa' baru, katanya solat isyak disana adalah pada pukul 10.00malam. ya, memang betul tepat jam 10pm semua mereka solat berjamaah.bukan apa,kalau solat awal nanti lepas prep ja semua student dah tidur dah pukul 10pm so ni nak bagi student dapat segar lagi la kot walaupun baru pukul 10mlm.

apa yang menjadi syahdu nya adalah ketika melihat suasana disana,pakaian yang sama warnanya disamping ikatan serban dikepala membuatku rindu dan teringatkan sahabat2. betapa berat menggalas sesuatu yang tidak semua mampu lakukannya. teringat hadis rasulullah Sabda Rasulullah saw "Bermula Islam itu asing dan kelak akan kembali asing seperti semula. Maka berbahagialah orang-orang yang terpencil yang tidak banyak kawannya, iaitu orang yang melestarikan sunnahku yang sudah dirosakkan oleh manusia" (Muslim dan Tarmidzi).

aku juga sempat berjumpa dengan shauqi, idin dan maizal. setelah beberapa ketika selepas solat isyk tadi sir terpaksa mengundurkan diri untuk berjumpa dengan sahabat lamanya ustaz izzat hambali yang turut juga menjayakan program adik2 sekolah rendah itu. malam itu kami bermalam dirumah warden yang sebenarnya menjadi kwasan larangan dimaahd yan bagi pelajar lelaki.

setelah sir pulang dari berjumpa dengan sahabatnya itu, di rumah warden kami bersembang panjang. bermulanya dengan filem SILVAGI THE BOSS. dengan filem ini, tidak disangka bahawa pemikiran sesorang itu dapat ditawan. kerana apa, kerana uslub daawah ada disitu.

kerana apa sir azman memulakan bicara kami dengan sebuah filem tamil?? sedangkan sir sendri bukanlah peminat dan tidak pernah suka filem2 hindustan atas sebab tertentu? dan kerana apa kami cuba bercakap tentang uslub daawah dan pemikiran individu dan kumpulan??.... nantikan selanjutnya pada sambungan akan datang. wallahu'alam

No comments: