Friday, November 21, 2008

tak boleh join la....




"assalamualaikum, nak pi mana nie?"
"nak balik bilik"
"oh, hm...petang ni pi mana-mana?"
"...isk..hm...kenapa?"
"dak la... ada p program mana-mana?"
"ada tu ada..tapi tak tau nak pi ka dak lagi"...
"eh, kenapa??"

bismillahirrahmanirrahim....
sedar atau tidak dalam kita berada ditengah jalan dakwah ini, sebenarnya kita sendiri pun perlu sentiasa di refresh dengan ilmu2 dan perkara2 yang mungkin pernah kita tahu tapi kita kurang adaptasikan dalam kehidupan kita seharian. jadi, antara platform untuk mengukuhkan kemantapan diri adalah dengan cara masuk ke dalam usrah dan menyertai program2 yang mampu mengukuhkan jati diri kita dalam jalan ini. tapi timbul satu persoalan...adakah kita saja yang perlu dikukuhkan? bolehkah kita melakukan kerja sendirian?

diaLOg diatas mungkin pernah didengar..atau mungkin tidak... tapi tahukah anda apa sambungn kepada dialog itu?

"ana memang nak pi, tapi ana sibuk. program clash, n ada benda tidak disiapkan lagi. tapi kalau siap kerja tu mungkn ana pergi kot"

jadi...apa yang anda akan lakukan?? adakah akan cakap... "oo, tak apa la..nak buat macam mana dah tak boleh join kan. ok lah" ataupun sebenarnya.. "eh, enta ada kerja apa kalau boleh beritahu ana,mungkin ana boleh tolong sikit"

dalam kesibukan pelajar universiti menyiapkan kerja yang banyak dan tidak diduga dari lecturer, sebenarnya kita juga perlukan bimbingan dan dorongan dari orang yang berpengalaman untuk terus memakmurkan kerja dakwah sebagai asas perjalanan hidup kita. kalau kita sibuk sekali pun cuba fahami sahabat seperjuangan yang mungkin berada dalam kesempitan, ini barulah dinamakan menghayati konsep TAFAHUM dan TAKAFUL dalam binaan usrah itu.

dalam kerja dakwah ini kita tidak boleh mementingkan diri sendiri sahaja. sebaliknya kesatuan dalam komoniti itu perlu ada agar kerja dakwah lebih mudah dilaksanakan. jadi, fikir2 kan kembali adakah kita ini sekadar mahu diri dianggap sebagai "taiko program dan tamrin" atau pun sebenarnya lebih kepada hendak menyampaikan dakwah dalam komuniti kita terlebih dahulu...tepuk dada tanya iman.. sharing is caring.. wallahu'alam...

No comments: