Tuesday, May 5, 2009

coretan 1

kebimbangan saya kepada persatuan itu agak ketara sekarang. jika tidak ditangani segera maka keadaan akan parah. tapi jalan penyelesaiannya terlalu subjektif. sehingga kadang-kadang terlalu retorik jika diperbahaskan.

kebimbangan itu telah lama disuarakan di peringkat mantan kepimpinan terdahulu. anda melihat mereka tersenyum dan bergelak tawa, tapi dalam hati hanya yang Maha Esa sahaja yang tahu. provokasi mungkin dianggap mainan. tetapi provokasi yang pernah dilalui di sebuah kursus kepemimpinan telah membuat diri ini semakin menghargai hakikat provokasi tersebut. ini kerana provokasi yang tidak ikhlas untuk mengubah sesuatu untuk manfaat yang besar dan atas niat yang ikhlas tidak dapat mengubah apa-apa. ukhuwah bukan dilihat pada selalunya senyum ketika berselisih. tambahan lagi keikhlasan tidak dapat di tentukan dari apa jua bentuk dan sfera kehidupan.

menilai dari ini lah kebimbangan ini semakin meruntun. lihat sahaja mereka bergerak kerja, tetapi arahan tidak dipatuhi. ada sahaja mesyuarat dalam mesyuarat. saya tidak berdendam atau menyimpan bara di dalam hati. tapi kerisauan ini mungkin juga menyebabkan kita terlupa akan 1 2 perkara yang dikaburi rasa "ukhuwwah".

sikap manusia tiada siapa mampu mengubahnya selepas tuhan melainkan atas cetusan keikhlasan diri untuk mengubahnya sendiri. sedar atau tidak kadang-kadang kita tidak sedar yang kita sebenarnya tidak sedar.

No comments: