Wednesday, May 6, 2009

TAMATNYA SEBUAH RIWAYAT...

Mati adalah akhir perjalanan hidup setiap insan di dunia ini. Di penghujung jalan, se-tiap hidup yang berjiwa akan merasakan mati. Firman Allah, Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. (Ali Imran: 185). Mati adalah titik permulaan insan memasuki alam lain (alam lain dalam bahasa Arab di sebut Alam Akhirat). Alam Akhirat ini digelar juga Alam Balasan amalan seseorang semasa hidup di dunia. Amalan baik dibalas baik dan sebaliknya. amalan jahat, dibalas jahat. Balasan ini bermula daripada memasuki liang kubur lagi.






"sekarang dah pukul berapa ea?
dah pukul 4 ke?
hah! jam mati...hm...."

di dalam makmal biology tadi tiba2 jam berhenti dari berfungsi seperti sediakala. terkejut dan agak tergamam juga. memandangkan jam adalah barang yang amat penting mesti berada dengan saya setiap ketika. tapi tengah hari tadi ianya berlaku dengan pantas, mungkin juga sebab saya sudah lama tidak menukar bateri jam tersebut. jam yang dibeli ketika akhir tingkatan 3 itu banyak berjasa pada saya. kemana jua saya, pasti jam itu akan bersama (except time tidur ja). berkira-kira sudah hampir 4 tahun jam itu telah berjasa pada saya. ianya yang memngingatkan saya ketika terlewat ke kelas. menjadi tempat rujukan tarikh dan hari. juga sebagai jam randik. dan banyak lagi. tapi tadi semuanya hilang. bagai ibu kehilangan anak. semuanya serba salah, pergi meninggal tanpa sebarang berita atau khabar dahulu. tanpa wasiat atau pedoman untuk diri sebagai bekalan selepas ini.

tiba-tiba terdetik di hati. "ini baru jam yang mati tanpa aku sangka, kalau lah AKU yang meninggal tiba-tiba tanpa sebarang tanda-tanda adakah aku sudah bersedia ketika itu?". lama juga aku berfikir. kalaulah matinya aku tanpa sebarang tanda, dijemput yang maha kuasa yang bisa melakukan segalanya. adakah aku mampu meraih syurgaNya? adakah ketika itu aku sudah sempat bertaubat atas dosaku yang menggunung tinggi? adakah sudah terlangsai hutang-hutangku ketika itu? apa gunanya lagi kawan-kawan, Adik-Beradik yang berukhuwwah, sanak saudara, ayah bonda, harta kekayaaan, mahupun laptop yang digunakan sekarang ini jika aku pulang pada yang Esa dalam keadaan dosa yang tidak diampun.

mengharapkan diri ini ikhlas dalam medan ini, mengharapkan diri ini thabat hingga ke titisan yang terakhir, mengharap diakhiri dengan husnul khatimah, tapi siapa aku untuk menentukan segalanya itu? aku tidak mampu. aku hanya mampu mengharap.

adakah sudah diterima solatku, puasaku, sujudku, rukukku, ibadahku oleh yang maha Genius? adakah bisa kita mendustai tuhan yang mengetahui segalanya. sebut saja apa yang ada dalam hati. tiada siapa mampu mengungkapnya.

sedarku, ini baru jam.....
bagaimana dengan diriku...
jika jam ini mampu ditukar bateri dengan harga rm8....
namun,....nyawa?
tidak...tiada yang kedua selepas yang pertama untuk nyawa...
hanya yang kekal abadi tuhan yang Esa...


...seksanya azab kubur....

alfarabi_90,
2.26A.M
UKC,
CENFOS,PJ
SELANGOR.

No comments: