Sunday, May 3, 2009

....selepas cantik itu....?




"cantiknya bilik nta...!!
masyaALLAH....subhanALLAH...
rajin nta kemas bilik...
tapi ana harap jangan just 2 3 hari saja lah..."



bersih tapi tak cantik masih boleh diterima. tapi kalau tak bersih dan kemudian ada orang cakap cantik, mesti ada something wrong somewhere. sebut sahaja kebersihan kita senantiasa di ulang baca dan diperingatkan tentang kepentingan bersih yang menjadi sebahagian dari keimanan orang mukmin.

realitinya sejauh mana kita mampu menjaga kecantikan atau kebersihan itu? cantiknya harimau mungkin pada belang, gajah pula ada yang kata pada belalai, bilik pula pada susun atur perabot di dalam nya. tapi, manusia? manusia bagaimana pula? di manakah kecantikan manusia? bukankah semua manusia itu cantik dan diciptakan dalam sebaik-baik kejadian? maka dimanakah kecantikan itu?(persoalan yang perlu anda jawab sebelum baca ayat yang berikutnya).

satunya kita bercakap perihal kecantikan yang sebenarnya subjektif, yang lebih penting pada asalnya adalah bagaimana memelihara kecantikan itu? nak jaga kecantikan bilik boleh sahaja di vacuum setiap hari, dihias dengan perhiasan yang pelbagai. tapi manusia? kecantikan pun belum ditemui inikan pula untuk memperjelaskan hak menjaga atau memelihara kecantikan?

cantiknya manusia pada wajahnya, pada hidung, pipi, mulut, dan juga pada tangannya, kakinya, siku, rambut, kuku, semuanya. ya, semuanya. cantiknya manusia pada penciptanya. pencipta yang Maha Genius. yang menciptakan dan menyempurnakan penciptaan kita semua. alangkah bahagianya manusia dan beruntungnya mereka dicipta oleh pencipta yang telah menyempurnakan penciptaan mereka. tunggu sahaja insan ini hendak menjaga kecantikan mereka.
tapi ana harap jangan just 2 3 hari saja lah..."

apa sahaja yang kita ada sebenarnya bukan sahaja kecantikan tetapi paling penting keikhlasan perlu sentiasa dijaga agar apa yang kita lakukan dianggap sebagai ibadah ke hadraat Allah. tunggu sahaja niatnya betul dan ianya mengikut syariat islam maka berbahagialah diatas amalan yang pasti akan dikurniakan Allah dengan seribu satu ganjaran. kita sahaja yang masih belum mengenal erti memelihara selepas menerima.


2 comments:

zol dabat said...

hoih
apa dalm bilik ada aghak???

alfarabi said...

haha...hg ni la zol...buat lawak la.... gambaq hiasan ja...