Saturday, May 2, 2009

seribu erti...


Alhamdulillah semalam dapat keluar sekali lagi menghirup udara Kuala Lumpur setelah sekian lama juga diri ini tidak keluar atas sebab-sebab yang tertentu. Tahu sajalah keluar ke KL ni macam keluar ke Europe dan Amerika sebab "ramai sangat" orang2 jenis seperti ini disana. Bukan bercakap mengenai cara hidup mereka yang akhir-akhir ini seolah-seolah mengalahkan orang melayu yang mengaku islam kerana kebersihan dan keteraturan hidup mereka, tetapi lebih kepada adat dan budaya kuning yang diserap oleh masyarakat tempatan disini.

Perjalanan adalah atas beberapa sebab yang tersendiri. Lebih tepat pada mulanya destinasi yang hendak ddituju bolehlah dibahagi kepada 2; 1) PPUM, 2) Jalan Masjid India. PPUM dipilih kerana niat asalnya adalah untuk melawat senior yang terlantar sakit iaitu akh azhar (bang chaq). hm....nak mengulas panjang tentang sakit dan sebab sakit mungkin bukan disini ruangan yang terbaik. apa pun, tergetus di hati kecil saya tentang PR ataupun Public Relation. bukanlah hendak meletakkan beban atas sesiapa atau sebaliknya, tapi saya melihat bahawa kita sebagai mahasiswa masih kekurangan nilai bermasyarakat dengan sebetulnya. bukan sebagai hipokrit, tapi lebih kepada membawa nilai impresi pertama kepada manusia yang melihat kita yang menggelar diri sebagai ummat islam atau pendokong agama islam. sebut sahaja toleransi dalam memulakan sesuatu pengucapan sekalipun, kita masih lagi menyuruh yang lain atas alasan mahu mengajar cara PR kepada rakan padahal diri sendiri pun masih belum baik dalam PR. itu tak menjadi masalah, apa yang terbaik adalah kita belajar dari kesilapan.


perjalanan diteruskan lagi ke jalan masjid india. laluan diubah sedikit melalui CM atau central market. selama menjejakkan kaki ke kota metropolitan ini saya masih belum pernah memasuki CM dan peluang kali ini memang amat berharga kerana dapat melihat pelbagai hasil seni manusia yang diciptakan Allah dengan pelbagai kemahiran. lukisan, seni kaligrafi, musik, artistik, gubahan, pertukangan kayu dan logam serta banyak lagi. pandangan melirik kepada lukisan pemimpin politik seakan-akan hidup. subhanaallah.

keluar dari CM maka kami terus berjalan ke Jalan Masjid India. entah kenapa perasaan ku meleset kerana kedai-kedai di Jalan masjid india tidak ubah seperti pekan rabu di alor setar bahkan lebih teruk. dan jumlah kedai yang menjual pakaian pun tidak lah sebanyak mana. kualiti barangan janganlah ditanya. selesai mendapatkan barangan yang dicari, saya terus bertanya kepada sahabat samada telah masuk waktu solat fardhu asar. saya kecewa kerana masjid india yang tersergam di situ tidak saya tahu fungsi nya untuk apa. dengan pagar dalam yang dikunci (mungkin nak mengelak kecurian) dan ketiadaan tandas membuatkan saya tertanya-tanya fungsinya. tambahan lagi, tiada langsung azan yang dikumandangkan pabila tiba waktu solat. jadi dimanakah kebesaran agama islam di dalam sebuah negara ummat islam seperti di malaysia ini. adalah penjual disana takut kerana kalaulah masjid mengumandangkan azan maka mereka terpaksa pergi ke masjid untuk solat pada waktu sedangkan pembeli masih ramai? atau pemerintah yang takut? wallahu'alam.

saya dan azmi memilih untuk bersolat di masjid jamik KL sahaja. bukan kaki komen, tapi sekali lagi kecewa. tandas yang boleh digunakan hanya ada 1 out of 7 semuanya. huh, memang bersabar saja lah.

selesai solat, alhamdulillah dapat menunaikan ibadat kali ini. oleh kerana kami menyangka bahawa malam ini hanya kami 2 sahaja yang ada jadi perjalanan diteruskan lagi. ke mid valley!

ketika menunggu bas ke mid valley, saya melihat gelagat ibu dan beberapa orang anaknya. si kakak bergaduh dengan adik, adik yang lain ganggu si kakak dan bergaduh sesama sendiri. hingga kelihatan si ibu kelihatan penat untuk melayan karenah anak-anaknya. ketika ini juga teringat kepada seorang sahabt karib yang lahir dari hasil UBM. ketika berkunjung ke bilik beliau satu ketika dahulu terdengar perbualan telefon antara dia dan ibunya, terasa jeles di hati kerana kemesraan itu melebihi kemesraan saya dengan ibu sendiri. eklembutan dan kemesraan antara keduanya dapat dirasa. :)
apa pun, saya masih memikirkan karenah anak-anak tadi. memikirkan mereka membuatkan saya memikirkan mengenai anak-anak yang bakal saya jaga suatu hari nanti jika diberi rezeki oleh yang Maha Esa. bagaimanakah keadaan mereka? tarbiah islamiah? hubungan kekluargaan? terapan nilai islam? adakah saya mampu?????.......bersama muhasabah.

sampai di mid valley saya dan azmi berpecah. hisham awal-awal lagi sewaktu di masjid jamik sudah meninggalkan kami kerana akan meneruskan perjalanan ke cheras. masuk waktu maghrib maka kami berehat seketika untuk solat di surau jaya jusco tingkat bawah. saya memberi laluan kepada azmi untuk solat dulu seketika saya menjaga barangan yang dibeli tadi. dalam kebisingan menunggu azmi selesai solat berjamaah lalu di hadapan saya seorang tua yang berbangsa cina (berdasarkan penampilan; i.e. pakaian dan raut wajah) menolak wheelchair seorang muslim yang cacat untuk ke surau di bahagian wanita. terpegun dan agak pelik. kenapa mesti seorang yang berbangsa cina menolak lerusi untuk menolong seorang yang berugama islam?? hm....apa pun persoalan dan jawapan hanya berada pada getus hati auntie itu dan Allah subhanahu wataala.

apa pun perjalanan semalam meninggalkan banyak pengajaran. banyak firman ALLAH dalam Al-Quran menggesa ummat islam supaya berjalan keluar untuk melihat akibat-akibat serta kebeesaran Allah terhadap kaum sebelum ini. tinggal sahaja kita yang tidak mahu merumuskan hasil mahsul kurniaan Allah kepada kita dalam bentuk minda yang produktif.


No comments: